Praktische info

  •  ADVIES

Voor het opvragen en bespreken van resultaten dien je ons zelf te contacteren via het secretariaat: 02/331.37.48, elke werkdag tussen 9 en 12 uur. Voor een uitgebreide bespreking neem je best een afspraak.

Jouw arts mag enkel attesten schrijven die stroken met de waarheid. Maak het ons daarom niet moeilijk: vraag alleen wat redelijk, écht en verantwoord is. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden. Voor het invullen van attesten en formulieren is informatie en tijd nodig. Daarom dien je ook hiervoor op raadpleging te komen.

Vragen via mail worden niet beantwoord.

 

  • VOORSCHRIFTEN MEDICATIE

Jouw arts schrijft steeds medicatie voor tot een volgende consultatie waarop wij controle nodig achten. Tussentijds afhalen van voorschriften is niet mogelijk.

De frequentie van opvolging wordt samen besproken en is afhankelijk van het type chronische ziekte.

Gelieve tijdig een afspraak te maken wanneer jouw medicatie bijna op is.

 

Tijdens de consultatie dien je bij aanvraag duidelijk het benodigde aantal dozen aan te geven, wij overlopen dit dan samen om te zorgen dat er een correct aantal voorgeschreven wordt.

Indien er toch een voorschrift zou ontbreken dien je contact op te nemen met ons secretariaat.

 

Er worden geen voorschriften meer gegeven voor reeds afgeleverde medicatie. Dit is de verantwoordelijkheid van de apotheker.

 

Het verlengen van terugbetalingsattesten voor medicatie dien je tijdig aan te vragen.

De datum voor verlenging wordt door de mutualiteit steeds schriftelijk meegedeeld bij de brief met het akkoord. Gelieve dit goed te noteren en tijdig een afspraak te maken of het secretariaat te contacteren.

 

  • BLOEDAFNAME DOOR EEN VERPLEEGKUNDIGE

Elke woensdag is er in de praktijk een  prik-uurtje” voorzien vanaf 7.30u t.e.m. 8.30u op afspraak.

De verpleegkundige voert dan bloedafnames uit. Gezien het enkel om een bloedafname gaat, kunnen we heel wat patiënten van een bloedafname voorzien op een korte tijd. De bloedafname door de verpleegkundige is gratis. Je kan hiervoor een afspraak boeken telefonisch via het secretariaat.

Online een afspraak boeken bij de verpleegkundige kan enkel als je voldoet aan één van volgende voorwaarden:

  • Je bent 45+ met/zonder chronische ziekte
  • Je hebt een chronische ziekte (Diabetes, hypertensie, schildklier, chronische nierinsufficiëntie,..)
  • Op vraag van de huisarts
  • je hebt een schriftelijke aanvraag van de specialist en neemt deze mee (zonder aanvraag gaat de afspraak niet door)

Een afspraak bij de verpleegkundige moet gevolgd worden door een afspraak bij de huisarts of specialist voor de bespreking van de resultaten en voor eventuele voorschriften. Zo kunnen we meer tijd voor u vrijmaken want dat is telefonisch vaak niet mogelijk.

  • RESULTATEN

Voor een vlotte en veilige communicatie tussen arts en patiënt maken wij gebruik van het gratis digitale platform Helena.

Hier kunnen wij medische documenten, elektronische voorschriften en laboresultaten met je delen. Je kan dit zelf activeren via eID  of itsme via Helena.care.

Voor dringende vragen of medische problemen, gelieve telefonisch contact op te nemen met de praktijk.

Vragen via mail worden niet beantwoord.

 

 

  • AFHALEN DOCUMENTEN

Indien je documenten dient af te halen of binnen te brengen kan je dit doen tijdens de openingsuren van het secretariaat.

Het secretariaat is elke werkdag geopend tussen 9-12uur.

 

  • GMD

Jouw huisarts verzamelt al je belangrijke medische gegevens (operaties, chronische ziekten, verslagen van specialisten en andere zorgverstrekkers, gegevens over behandelingen …) in jouw Globaal Medisch Dossier (GMD).

Het verzamelen van jouw medische gegevens maakt een betere individuele begeleiding en een beter overleg tussen zorgverstrekkers mogelijk. Dit dossier zorgt ervoor dat jouw huisarts een totaalbeeld heeft van jouw gezondheidstoestand. Zo kan jouw huisarts beter beoordelen welke onderzoeken nodig of overbodig zijn en of voorgestelde behandelingen niet strijdig zijn met mekaar.

Als je een GMD heeft, krijgt u bovendien tot 30% vermindering op het remgeld (d.i. het bedrag dat je niet terugkrijgt van de mutualiteit) voor een raadpleging of een huisbezoek. Het terugbetalingstarief hangt af van de categorie waartoe je behoort (jonger dan 10 jaar, chronisch zieke, palliatieve patiënt,…)

 

  • SUMEHR

SUMEHR staat voor Summarized Electronic Health Record.

Het is een elektronische manier om gegevens uit te wisselen tussen jouw artsen. Dit kan nodig zijn als een spoedarts of een wachtarts jouw toestand snel moet inschatten, om zo de best mogelijke zorg te bieden.

Alleen een arts kan het SUMEHR inkijken, na jouw toestemming en enkel in het belang van jouw gezondheid.

Het SUMEHR bevat de volgende gegevens:

  • naam, geboortedatum, moedertaal
  • de gegevens van een contactpersoon
  • informatie over risicofactoren (allergieën, reacties op medicatie)
  • je medische voorgeschiedenis
  • een overzicht van je chronische medicatie
  • een overzicht van je vaccinaties

 

In onze praktijk wordt jouw SUMEHR automatisch aangemaakt. Indien u dit liever niet wenst kan u dit melden tijdens de raadpleging.

 

  • MEDISCH SPORTONDERZOEK

Je kan in onze praktijk terecht indien je een sportattest nodig hebt voor jouw club.

Het is belangrijk dat je ter voorbereiding de vragenlijst op www.sportkeuring.be invult en deze uitgeprint meebrengt op consultatie.

Tijdens de consultatie overlopen we samen deze vragenlijst en voeren we een lichamelijk onderzoek uit.

Vanaf 14 jaar zal er ook eenmalig een rust EKG afgenomen worden.

 

  • TARIEVEN

Wij zijn geconventioneerde artsen die zich houden aan de officiële tarieven van het RIZIV.

Betaling bij voorkeur via Payconiq.